Thursday 7 July 2011

Tips Kitar Semula

  1. Gunakan cawan untuk minum. Ini boleh menjimatkan kegunaan bekas minuman kertas atau Styrofoam. 
  2. Padamkan lampu jika anda tidak akan berada di tempat anda untuk lebih dari 15 minit.
  3. Padamkan komputer anda jika anda tiada di tempat anda untuk lebih dari satu jam.
  4. Gunakan e-mail untuk menghantar memo atau notis.  
  5. Gunakan mentol yang berkuasa rendah. Ini akan menjimatkan kegunaan tenaga bagi syarikat/kediaman anda. 
  6. Belilah/gunakan pen yang boleh diisi semula.  
  7. Berusaha untuk mengurangkan penggunaan plastik lutsinar/transparensi untuk apa-apa persembahan. 
  8. Pengunaan komputer samada komputer peribadi mahupun laptop dan projektor adalah lebih baik.  
  9. Simpan senarai penghantaran sekerap yang boleh. Ini dapat membantu mengurangkan surat yang tidak dihantar yang mana banyak menggunakan kertas melebihi jumlah yang sepatutnya.  
  10. Edarkan dokumen/memo kepada orang ramai daripada mencetaknya untuk setiap orang. Gunakan keduadua belah bahagian kertas untuk mencetak.  
  11. Selain daripada mencetak laporan anda, anda boleh juga menyimpan data-data laporan anda di dalam komputer; juga di dalam cakera padat ataupun disket. Ini amat menjimatkan terutamanya bila anda membayangkan kemungkinan sesetengah bahagian laporan anda langsung tidak di baca.  
  12. Peruntukkan satu hari dan arahkan semua pekeja/isi rumah anda untuk membuang semua barang-barang yang tidak digunakan lagi. Kumpulkan barang-barang buangan yang difikirkan masih boleh di kitar semula.  
  13. Jika pejabat anda mempunyai sistem penghawa dingin berpusat, usahakan agar ia ditutup apabila didapati sebahagian daripada pekerja-pekerja tidak berada dalam pejabat. Ini juga dapat menjimatkan penggunaan tenaga eletrik  
  14. Wujudkan sistem fail berpusat untuk mengurangkan salinan yang banyak - ini bukan sahaja dapat menjimatkan kertas malahan ruang pejabat juga.  
  15. Gunakan papan putih yang boleh dipadam atau papan buletin di ruangan komunikasi untuk kegunaan berkomunikasi di pejabat.  
  16. Kitar Semula kotak kadbod yang digunakan dalam penghantaran barang atau aturkan supaya pembekal menggunakannya semula.  
  17.  Untuk jamuan-jamuan, gunakan barang-barang yang boleh dibersihkan dan digunakan semula. 
  18. Gunakan tin minuman aluminium sebagai ganti kepada gelas plastik atau kertas. Tin aluminium boleh dikitar semula manakala gelas kertas daripada mesin penjual air selalunya mengandungi lapisan lilin supaya kalis air dan tidak dapat di kitar semula.  
  19. Galakkan pekerja untuk meningkatkan jumlah kertas yang di kitar semula di tempat kerja dengan melupuskan fail-fail lama. 

No comments:

Post a Comment